Koloniallitteraturen och kriget mot marsmänniskorna

2010/12/30 § Lämna en kommentar

I slutet av 1800-talet gjorde sig en intellektuell kritik mot kolonialmakternas förehavanden i Afrika hörd. Generellt bedrev de europeiska expeditions- och ockupationsstyrkorna, handelsbolagen och äventyrarna en rovdrift av naturresurser och människor inte sällan med en rasistisk ideologi i bakhuvudet.

Bland de främsta verken finns flera berömda titlar av vilka många har filmatiserats av Hollywood. Bland dessa återfinns bland annat Joseph Conrads Mörkrets hjärta från 1901 (Apocalypse now). Conrads bok är en kortroman som behandlar författarens egna upplevelser som flodbåtskapten på Kongofloden. Dramaturgin är mäkta subtil, skriven i en aningen torr betraktande stil. Inte mycket behövde dock nämnas, de invigda läsarna kände till de fasor som dolde sig mellan raderna.

H.G. Wells är kanske mest känd som smånördig sci-fi författare, hans böcker kan läsas som fantasirik underhållning men hans författargärning är djupt präglad av européernas förehavanden i Afrika. Därmed rymmer de ”nördiga” science fiction romanerna en intressant dimension. I The Invisible Man från 1897 (Hollow Man är baserad på Wells bok) lyckas vetenskapsmannen Griffin att bli osynlig. Den tidigare harmlöse mannen utvecklar senare en psykos och blir fullständigt galen och livsfarlig för sin omgivning. Boken tar upp samma tema som Conrad senare gör: vad händer om en människa ställs bortom synhåll från den gemensamma moral som ett civiliserat samhälle utövar? Genom sina böcker besvarar de frågan och förklarar därmed de outsägliga hemskheter som utspelade sig i kolonierna.

Det var med Världarnas krig från1898 (War of the Worlds senast filmad 2005) som Wells blev legendrasisk som författare. Boken handlar om hur högteknologiska marsmänniskor invaderar jorden och med sina Tri-Pods krossar allt motstånd i syfte att kolonisera jorden. Referenserna till kolonialkrigen är här mycket tydliga och läsaren får fundera över marsmänniskornas rätt till planeten.

Till historien hör att Världarnas krig sändes som radioteater 1938 i USA. Vid den här tiden var radion fortfarande ett relativt nytt medium men i Amerika hade den kommersiella användningen utvecklats tidigt. Före sändningen informerade man att radioteater skulle följa men detta hördes inte av flertalet lyssnare då man lyssnade på ett annat populärt program i en konkurrerande kanal.

Skådespelarna gjorde ett fantastiskt jobb. Formatet med en reporter som berättare övertygade hundratusentals amerikaner om att marsmänniskorna verkligen var här och spred död med sina Tri-Pods. Panik utbröt, vapen plockades fram och fönster spikades igen, utomjordingarna skulle bekämpas. Gäng av modiga unga män drogs ihop inför det utomjordiska hotet samtidigt som folk började fly de större städerna. En kärleksfull far var till och med på väg att skjuta sina döttrar i rädsla för marsianernas perversioner. När väl paniken lagt sig efter att polisen tvingat radiostationen att sända ut förtydliganden hade ett okänt antal människor skadats i jordens första och hittills enda interstellära krig.

Tri-Pod
Annonser

Taggad: , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Vad är detta?

Du läser för närvarande Koloniallitteraturen och kriget mot marsmänniskornaLuriks Anakronismer.

Meta

%d bloggare gillar detta: