Barnamord och exorcism; en medeltida mordutredning

2011/05/15 § 1 kommentar

Den engelska historiken Bede den vördnadsvärde (672 – 735) författade en av de viktigaste källorna till engelsk anglosaxisk medeltid: Anglosaxiska Kyrkohistoria. Tiden mellan den romerska ockupationens upphörande och normandernas invasion (1066) är i mångt och mycket en tid höljd i dunkel på grund av det relativt svaga källäget vilket gör Bedes verk än viktigare.

Vidare var detta en tid när kristendomen spreds och utvecklades i England. Visserligen hade den romerska kejsaren Theodosius den store år 391 infört kristendomen som statsreligion i det romerska riket, men än under Bedes tid fanns det hedningar bland anglosaxarna. Mirakel var inte ovanliga då särskilt heliga kristna stötte på avgudadyrkare. Bede berättar att St Cuthbert såg några hedningar smäda ett par skeppsbrutna munkar, han bad till Gud och omedelbart vände vinden och munkarna drev in till land. Hedningarna rodnade av skam och slutade upp med sitt hånande.

Kristendomen genomsyrades av tron på Hin håle, ständigt var hans ande närvarande redo att inleda den svage i frestelse. Bede berättar att en ung handikappad flicka satt utanför ett kloster var dag och bad om mat och kläder vilket nunnorna gav henne. Men en dag dök Lucifer upp och lurade henne att begå otukt och självfallet blev hon gravid. Hon lyckades dölja graviditeten och föda barnet i hemlighet. Omedelbart efter förlossningen svepte hon in babyn i en filt och kastade knytet i en flod. Bede skrev: ”In this way she added crime to crime, for she not only followed fleshly sin by murder, but also combined murder with the poisoning of the water”.

Barnet hittades och inom kort riktades misstankarna mot en av nunnorna som lämnat klostret ett par dagar tidigare för att besöka sina föräldrar. Emellertid avsvor hon sig sin skuld och blev trodd, nu hade man inte längre någon misstänkt. Någonting var dock tvunget att göras djävulen hade varit närvarande och viskat i någons öra och endast Gud kunde visa dem vem som begått mordet. Mystiska ritualer tog vid.

Abbedissan beordrade alla nunnor att ställa sig i kyrkan med armarna utsträckta så att var och en formade ett kors samtidigt som de reciterade hela psaltaren. De följande dagarna skulle de tre gånger om dyngnet vandra runt klostret hållandes kors mot pannan och högt be Gud att befria dem från den ondska som drabbat platsen. Inget tycktes hjälpa tills dess att systern Leoba brast ut i en desperat bön till Jesus att han skulle manifestera sin kraft.

Omedelbart slog lågor upp omkring den handikappade flickan som plågad av hettan skrek ut sin bekännelse varpå nunnorna föll i gråt inför Herrens nåd. Nunneklostret vann berömmelse då man övervunnit djävulens försök att vända dem mot varandra för att på så vis krossa klostret. Flickan däremot fick sitt straff. Enligt Bede slapp hon dock världslig rättvisa ty ett värre öde väntade henne. Resten av flickans liv stannade djävulen hos henne och hon förblev hans redskap avskydd av alla.

Lurik rekommenderar: Richard Fletcher. The Barbarian Conversion: From Paganism to Christianity. University of California Press. 1999.

Bede den vördnadsvärde

Annonser

Taggad: , , , , ,

§ Ett svar till Barnamord och exorcism; en medeltida mordutredning

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Vad är detta?

Du läser för närvarande Barnamord och exorcism; en medeltida mordutredningLuriks Anakronismer.

Meta

%d bloggare gillar detta: