Gastronomi i Edens Lustgård; vad var kunskapens frukt?

2011/06/29 § 8 kommentarer

Kristna, judar och muslimer är alla i grunden överens om omständigheterna kring Adam och Evas anatema. Det olycksliga paret åt på den illistiga ormens anmodan, trots Herrens varningar, frukten från kunskapens träd och blev därmed förvisade från Edens Lustgård. Men vilket sorts träd var egentligen kunskapens träd, och vad var det för frukter som Adam och Eva smörjde sina krås med? Om detta har de tre världsreligionerna vitt skilda teorier om och orsakerna därom torde kunna sökas i geografins snarare än teologins räjong.  

Om vi söker i Bibeln efter ett slutgiltigt svar som en gång för alla kan bilägga tvisten blir vi besvikna; i Torah omnämns aldrig vilken sorts frukt som växte på kunskapens träd. 

I Nordeuropa har vi stundtals sett det som självklart att kunskapens frukt var ett äpple eller åtminstone påminde om ett äpple till form och kulör. Antagandet beror naturligtvis på att äpplen, till skillnad från mer exotiska sydländska frukter, utgjort ett viktigt inslag i den nordeuropeiska kosten sedan urminnes tider. Denna teori är numera allmänt utbredd, vilket bland annat reflekteras i termen ”adamsäpple”. Även om hugskottet har kristen härstamning har idén anammats av vissa judiska segment som tagit del av motiven i religiöst influerad europeisk konst där kunskapens frukt allt som oftast avbildas i form av ett äpple.

Ett annat alternativ, vanligt förekommande i såväl kristendomen som judendomen, gör gällande att kunskapens frukter i själva verket var fikon. Förespråkarna pekar bland annat på att Adam och Eva näppeligen kunde skyla sina genitalier med äppelblad. Talande nog var det också fikonet som förlänades äran som kunskapens frukt när Michalengelo förevigade skådespelet i Edens Lustgård med sin imposanta takmålning i det sixtianska kapellet.  

Vindruvan tillhör ett annat hett tips i jakten på den omhuldade fruktens sanna identitet. Detta antagande bygger i huvudsak på slutsatsen att eftersom vinet ideligen beskylls för att orsaka harm och grämelse i den Heliga Skriften torde den förhatliga vindruvan logiskt nog också vara skyldig till Adam och Evas förbannelse.

Muslimer och ortodoxa judar har dock avfärdat dessa resonemang som exoteriskt teologiskt dravel. De tidigare lyfter ofta fram bananen som Adam och Evas vedersakare, medan de senare insisterar på att det var citroner det omtalade paret kalasade på. Inom den rysk-ortodoxa kyrkan däremot har man, utan att vinna gehör, stundtals föreslagit tomaten.

Ytterligare en gruppering menar på att kunskapens träd var unikt och därmed endast stod att finna i Edens Lustgård. Åtkomligheten av dess frukter berövades således mänskligheten för all framtid i och med Adam och Evas anatema. 

Obstinata religionshistoriker har, för att söka lösa gåtan, sökt kartlägga vilka sorts träd som antikens folk betraktade som kunskapens träd, då fenomenet återkommer i polyteistiska religiösa kulturer som existerade före judarnas och monoteismens inträde i historien. Tråkigt nog är inget av dessa fruktträd i egentlig mening. I de judiska stammarnas äldsta historia omnämns cedern som kunskapens träd, egypterna verkar i regel hålla på lönnen, medan kelterna formligen dyrkade eken. Försöken att en gång för alla artbestämma kunskapens frukt lär därför även fortsättningsvis förbli fruktlösa.

Fantasifull skildring av Adam och Eva i Edens Lustgård från 1526

Taggad: , , ,

§ 8 svar till Gastronomi i Edens Lustgård; vad var kunskapens frukt?

  • RL skriver:

    Mycket intressant artikel, har alltid tagit för givet att det var äpplet, men det har väl sin klangbotten i den kultur vi kommer ifrån, med äpplen som regalier, hade ju i och för sig far roligt med en gyllene banan i ceremoniella sammanhang.

    En annan intressant aspekt ur 1 mosebok är ju det faktum att det finns två stycken skapelseberättelser. I den första skapades man och kvinna samtidigt ur lera från marken. I den andra skapades Adam först och Eva vid senare tillfälle, då resultatet av ett kirurgiskt ingrepp. Märkligt kan man tycka ur ett kristet perspektiv men enligt judiska mytologin skapades Adam tillsammans med sin första hustru Lilith ur lera (därav av den första versionen av skapelsen).

    Pga av de var skapade samtidigt ansåg Lilith att hon var jämställd med Adam, vilket hennes make inte inte hade mycket till övers för. Detta ledde till stor osämja dem emellan och nådde sin kulmen i sängkammaren där Adam alltid ville vara överst när de älskade pga att han ansåg att stod över sin äkta hälft. När Lilith inte fick rida av sin make lämnade hon både honom och Eden och begav sig till Röda Havets kust och levde livets glada dagar.

    Adam fick då sin andra hustru genom att offra ett revben och allt verkade frid och fröjd. Innan Eva skapats hade Gud dock försökt att få Lilith att återvända till Eden och fullfölja sitt äktenskap med Adam. Gud skickade ut 3 änglar, som endast lyckades med att reta upp exfrun genom att döda merparten av hennes barn.

    Hämdlysten återvände Lilit till Lustgården förklädd till en ödla. Där lurade hon Eva och Adam att äta ur kunskapens träd. Gud utfärdade då två straff, utvisningen av Adam och Eva och att ödlor förlorade sina ben och tvingades kräla med buken mot marken (vilket vi idag också kallar ormar).

    keep up the good work guys!
    RL

  • Renovatio Mundi skriver:

    Skulle personligen gissa att föreställningen med vindruvorna är den mest genuina. Om jag inte minns helt fel så firade nämligen antikens judar en högtid kallad vinskördefesten där en magisk vinstock härstammande från Edens lustgård spelade en viktig roll. Denna vinstock ansågs ursprungligen ha varit skadlig för mänskligheten men efter att omplanterats av Noa efter syndafloden troddes den ha förlorat det mesta av sin destruktiva verkan och kom sedan alla till del. Tacitus nämner kort dessa vinindränkta festligheter i sitt historiska verk Historiae och jämför dem där med romarnas firande av Liber Pater.

    Inom konsten är dock föreställningen i fråga mycket ovanlig. Hieronymus Boschs kätterska altartriptyk Lustarnas trädgård är nog det enda exempel som jag spontant kan erinra mig. Men det finns säkert fler exempel.

    Intressant med Michelangelo och fikonen!

    • lurikblogg skriver:

      Vi får tacka för de mycket intressanta och tänkvärda inläggen i debatten. Ämnet ifråga, det vill säga religiös symbolism med uppenbar inverkan på vårt kultur- och historiemedvetande, är något som vi definitivt kommer återkomma till. Det finns mycket att tillägga – inte minst vad gäller Mellanöstern och Östeuropa. Förslag på intressanta ämnen och gästinlägg emottages gladeligen. /Lurik

      • Renovatio Mundi skriver:

        Jag får tacka så mycket för erbjudandet! Har noterat att ni har en e-postadress utlagd på hemsidan där man kan sända in tips, idéer och gästinlägg. Kommer jag på något som skulle passa bloggens profil så hör jag givetvis av mig.

  • Hans Grimby skriver:

    Finns det ångor som styrker att det var från trädet de åt. Det kan ha varit fallfrukt.

    • lurikblogg skriver:

      Det ska erkännas att detta svar är skrivet i all hast men i det två svenska bibelöversättningar vi lutar oss tillbaka på (1848, 1912) står enbart, översatt till modern svenska, att de båda älskande ”åt av frukterna från kunskapens träd”. Så det är med andra ord fullt möjligt att din teoretiska propå är långtifrån fruktlös.

  • Halsingen skriver:

    En vanlig uppfattning är väl också att när Adam och Eva åt av kunskapens frukt, betyder det att de uppfann mänskliga lagar?

    ”Trädet som ger kunskap om gott och ont” anses här vara människoskapade lagar.

    http://www.badquaker.com/archives/2244
    http://www.dhushara.com/book/god/sat/sat.htm
    http://www.badquaker.com/archives/2072
    http://books.google.se/books?id=mYJmrfPBvwwC&printsec=frontcover&hl=sv&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

    Hade inte trädet också en viktig symbolisk betydelse i förbindelse med lag och tvistlösning och tingplatser i Nordeuropa?

    Yggdrasil var ett träd som bar upp och omgav hela världen, en ask, under vilken gudarna höll ting.

    Saxarnas Irminsul var väl också ett sådant träd?

  • Masse skriver:

    Söta bröder och systrar!
    Ni far mycket vilse – kunskapens frukt är inte fysisk!

Lämna en kommentar

Vad är detta?

Du läser för närvarande Gastronomi i Edens Lustgård; vad var kunskapens frukt?Luriks Anakronismer.

Meta